In heel Nederland wordt massaal thuis gewerkt door het coronavirus. Bent u ook voornamelijk thuis aan het werk? Uw werkgever is dan verantwoordelijk voor een gezonde werkomgeving voor thuiswerkend personeel. Dat is de zorgplicht die uw werkgever heeft, ook als deze werkt met een payrollbedrijf. Die zorgplicht is nu verplaatst van kantoor naar uw huis. In dit blog vertellen we u meer over deze zorgplicht.
Een werkgever is in tijden van corona verplicht om het voor u mogelijk te maken om een veilige, gezonde werkomgeving te creëren thuis. Dat is vooral bedoeld om arbo-gerelateerde klachten te voorkomen. Heeft u nog geen goede werkplek in huis kunnen creëren? Dan wordt het tijd om met uw werkgever te overleggen hoe dat zo snel mogelijk geregeld kan worden.
Volgens de wet moet een werkplek in een woning ingericht worden volgens de ‘ergonomische beginselen’. Hoewel de wettelijke regeling dit begrip niet verder uitlegt, hebben we wel een aantal tips om een goede werkplek in te richten. Zo is het belangrijk om de positie van het beeldscherm en de stoel- en tafelhoogte op elkaar af te stemmen. De armen moeten een ontspannen houding aan kunnen nemen. Het is dan ook nodig om de muis dichtbij het lichaam te plaatsen, en de stoel zo in te stellen dat voeten, bovenbenen en onderrug voldoende ondersteund worden. Wanneer er op een laptop gewerkt wordt, moeten er een extra toetsenbord en muis bij zitten.
Ook uw beeldscherm moet aan een aantal eisen voldoen. Voorschriften voor het beeldscherm zijn onder andere:
Werkt u ook thuis en heeft u interessante tips die aansluiten bij de inhoud van dit blog? Geef ons uw tips dan door via het contactformulier. Zo kunnen we allemaal zo comfortabel mogelijk thuiswerken in een lastige tijd.